معرفی کتاب چالش‎‏های والدین در رابطه با بی‏‎نظمی‏‎های کودکان و نوجوانان و شیوه‌های اصلاح آن

چالش های والدین در رابطه با بی‏‎نظمی‏‎های کودکان و نوجوانان

نویسنده: محسن ایمانی - الهام شیروانی

موضوع: روانشناسی کودک و نوجوان

قطع: رقعی

تعداد صفحات: 136

قیمت: 230000 ریال

معرفی کتاب

بی‏‎نظمی فرزندان یکی از معضلات همیشگی خانواده‎‏ها بوده است. نحوه چگونگی برخورد با این مساله و برطرف کردن آن، یکی از مباحث اصلی مطرح شده از زبان والدین در جلسات مشاوره مربوط با کودکان و نوجوانان است. این کتاب با توجه به میزان اهمیت این چالش در دورن خانواده‏‎ها در تلاش است تا والدین گرامی را با چندوچون مواجهه با این مشکل و نحوه اصلاح آن آشنا سازد.

در راستای این هدف،

در فصل اول ” معنا و اهمیت نظم”

به بیان ضرورت و فواید وجود نظم در زندگی و معایب فقدان آن، چگونگی اثرگذاری آن بر زندگی خانوادگی به خصوص کودکان و نوجوانان خانواده و نحوه اعمال اثر آن در تربیت فرزندان اشاره شده است.

فصل دوم ” علل و پی‏امد‏های بی‏‎نظمی”

به بررسی علل بروز بی‎‏نظمی در فرزندان و بیان انواع مختلف بی‏‎نظمی‏‎هایی که در کودک و نوجوان رخ می‎‏دهد و  پیامدهای وجود بی‏‎نظمی‏‎ها در خانواده پرداخته است.

در فصل سوم راهکارهای نظم بخشیدن به زندگی

راهکارها و نحوۀ برخورد و چگونگی اصلاح بی‏‎نظمی‏‎ها بیان شده‎‏است.

به امید اینکه والدین گرامی بتوانند با بهره‏‎گرفتن از این کتاب چگونگی برخورد با این مشکل فرزندانش را دریافته و در اقدام به اصلاح آن موفق باشند.

چگونه نظم را به کودک خود بیاموزیم؟

زمانی که تفکر نظم ‏گرا در انسان شکل بگیرد، می‌توان امیدوار بود که به جای پیگیری شتاب‏‎زده یک هدف، سعی می‌شود که با نظم و سازماندهی بر ارزش و بازدهی کارها افزوده و هدف را به شکل و راه منطقی دنبال نمايند. نظم و انضباط مثل بسياري از رفتارهاي ديگر، اکتسابي است و مهم‌ترين کانون آموختن آن خانواده است. وقتی که پدر و یا مادر که دو رکن اصلی خانواده هستند، دچار بی‌نظمی ناکارآیی در رفتار بشوند، خانواده دچار کم کارآیی می‌شود و در نتیجه باعث عدم رضایت فرزندان شده و گاه بدين ترتيب ناخواسته آنان را به جان هم دیگر می‌اندازد.

ویگوتسکی، روان شناس روسی  می‌گوید: خود نظم دهی به کنترل فرد بر فرایند‏های شناختی اش (تفکر، حافظه و غیره) گفته می‌شود و هدف رشد این است که فرد از کنترل بیرونی خارج شده و از دیگر سازمان دهی به خود سامان دهی تغییر کند.