معرفی کتاب مغز زنان

مغز زنان

نویسنده: لوان بریزندین

ترجمه و تألیف: دکتر فروغ شجاع‏ نوری،دکتر سیده فاطمه موسوی

موضوع: روانشناسی زنان

قطع: رقعی

تعداد صفحات: 372

قیمت: 620000 ریال

مغز زنانه - دکتر فاطمه موسوی

معرفی کتاب

با توجه به این­که در دو دهۀ گذشته باور کلیشه­‎های جنسیتی آن‌قدر  زیاد بوده که حمایت واقعی از این فرضیه که «دختران نیاز دارند به­ گونه­‎ای متفاوت از پسران با آن ها رفتار شود» عجیب به نظر می­‎رسد و عده‌ای با آن مخالف هستند و اعتقاد دارند که دختران و پسران از همه‎نظر یکسان‌اند، بااین‌حال تحقیقاتی که بر روی مغز انسان انجام‌شده ، نشان می‌دهد پسران و دختران از این نظر متفاوت هستند. دانشمندان، بین مغز زنان و مردان بیش از یک‌صد تغییر ساختاری را کشف کرده­‎اند، امّا این تفاوت­‎ها، جنسیت را محدود نکرده بلکه شناخت ما را از تفاوت­‎های موجود بین دو جنس زن و مرد شفاف‎­تر نموده تا با آگاهی و بصیرت نسبت به تصمیم‌گیری‌های خود در حیطه‎های مختلف شخصی، تعلیم، تربیت، ازدواج، روابط‎خانوادگی و مشاوره و درمان رفتار نماییم.

دوران کودکی در دختران به چه نحو است؟ چالش‌ها و درگیری‌های یک دختر نوجوان چیست؟ چرا زنان توانایی کلامی بالایی دارند؟ چرا آن­‎ها در به‎­یادسپاری و یادآوری جزئیات نسبت به مردان نیرومندتر عمل می کنند؟ چرا زنان گرایش زیادی به جمع دوستان و گروه­‎های زنانه دارند؟ چرا روابط اجتماعی برای آنان مهم است؟ چرا زنان توجه و محبت بیشتری را طلب می‏کنند؟ توانایی تحمل درد در بانوان به چه علت بیشتر از مردان است؟ پس از مادر شدن چه تغییراتی در روح و جسم یک زن رخ می‏‎دهد؟ علت خشم و استرس و افسردگی ناگهانی در زنان چیست؟ چگونه  با زنی که در این شرایط قرارداد برخورد کنیم؟ چگونه با آگاهی از تفاوت بانوان ، زندگی مشترک موفق داشته‎ باشیم؟ تغییرات یائسگی چگونه است و چه تأثیری بر زندگی می‌گذارد؟ راه درمان آن چیست؟ چالش زنان امروز که هم‌خانه‎دار هستند و هم شاغل چیست؟

در این کتاب تفاوت‌های مغز زنان نسبت به مغز مردان که توسط مطالعات عصب-روان‌شناختی پزشکی کشف‌ شده است، بیان‌شده و از جنبۀ‎ فیزیکی ، عاطفی و اجتماعی بررسی‌ شده‎ است.

مقاله‎هایی از کتاب

تفاوت مغز زنان و مردان

کلیشه‎های جنسیتی، تفاوت  بین مغز زنان و مردان، سوالاتی درمورد اینکه آیا مغز یکی از این دو جنس نسبت به دیگری برتری دارد یا خیر و … مسائلی هستند که همیشه بحث در مورد آن‎ها داغ بوده است.

علاقه به تفاوت­‎های مربوط به جنسیت در مغز انسان در قرن 19 گسترش یافت و با بررسی اولین مطالعات مشخص شد که مغز مردان بزرگتر از زنان است و قرینگی کمتری دارد. این موضوع باعث شد تا در آن دوره بین مردم اینطور جا بیوفتد که مردان از نظر هوشی برتر از زنان هستند.

جالب است بدانیم بین مغز زنان و مردان بیش از یکصد اختلاف ساختاری وجود دارد، که شناخت این تفاوت­‎های موجود بین زن و مرد باعث می‏‎شود تا ما نسبت به تصمیم‎گیری‏‎های خود در روابط و حیطه­‎های مختلف زندگی، مثل خانواده، زناشویی، تعلیم و تربیت و مشاوره و درمان به درستی رفتار نماییم…

تفاوت مغز زنان و مردان