روش‌های مناسب برای سوال کردن از دانش‎آموزان

سوال کردن از دانش آموزان

سوال کردن از دانش‎آموزان

چگونه جلسه پرسش کلاسی برگزار کنیم

یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های معلمان، پرسش کلاسی و مدیریت کردن آن به بهترین نحو و بهره گرفتن از آن برای یادگیری دانش‎‏آموزان است. در کتاب «راهنمای آموزش و مدیریت در کلاس» روش‌ها و تکنیک‌هایی برای معلمان به‌منظور یک پرسش کلاسی پربازده آورده شده است که برخی از آن‌ها را برای شما معلمان عزیز در این مطلب آورده‌ایم :

    – از دانش‎آ‎موزان بخواهید هنگام پرسش به پاسخ‌های همکلاسی‌های خود گوش فرا دهند.

    – به پاسخ‌های یکدیگر، احترام بگذارند و ارزش قائل شوند و تا زمانی که از آن‌ها درخواست نشده به سؤالی پاسخ ندهند.

    – پس از مطرح نمودن سؤال، زمان مناسبی را به‌منظور پاسخ‌دهی به آن، در نظر بگیرید. عموماً 10 الی 15 ثانیه زمان مناسبی است .

    – برای این‌که همۀ دانش‌آموزان کلاس از شانس برابری به‌منظور پاسخ به سؤالات برخوردار باشند، به آن‌ها فرصتی بدهید تا پاسخ‌های خود را قبل از بالا بردن انگشت خود جهت پاسخ به سؤال، فوراً یادداشت کنند.

    – بسیاری از معلّمان معتقدند که استفاده از روشی که در آن اسامی دانش‌آموزان را روی کارت یادداشت می‌نمایند، خواندن اسامی دانش‌آموزان را به‌منظور پاسخ به سؤالات، آسان‌تر می‌کند.

    به این منظور که اسامی دانش‌آموزان را از طریق انتخاب و بیرون کشیدن یکی از کارت‌ها که نام دانش‌آموزان روی آن یادداشت شده است، صدا بزنید. حین مرور کارت‌ها و بیرون کشیدن یکی از آن‌ها، دوباره کارت‌های خوانده‌شده را در دستۀ کارت‌ها قرار دهید تا حتی اشخاصی که سابقاً نامشان خوانده‌شده، در برابر پاسخ‌دهی و فکر کردن درباره سؤالات احساس مسئولیت کنند.

    – اگر قصد دارید بحث جالب‌توجهی را در کلاس خود در بین دانش‌آموزان مشاهده کنید، سؤالات نامحدود برای آن‌ها مطرح کنید.

    – در اظهارنظر دربارۀ هر یک از پاسخ‌های دانش‌آموزان، محتاط باشید. درخواست از دانش‌آموزان جهت تکمیل پاسخ‌های دیگران در کلاس عمق مبحث کلاس را دوچندان می‌کند.

    – مطمئن شوید، فرصت کافی به دانش‌آموزان جهت مطرح نمودن سؤالات خویش، داده‌اید. در محیط یادگیری فعّال، اکثر سؤالات باید دانش‌آموزمحور باشند.

یک معلم خوب و موفق همواره در تلاش است که بهترین کلاس را ازهرنظر برای دانش‎آ‎موزان خود فراهم کند. ما در این راه کنار شما هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید