مشاوره روان‎شناسی دکتر علی اصغر احمدی

دکتر علی اصغر احمدی

دکتر علی اصغر احمدی

روان‏‎شناس و مشاور خانواده

دکتر علی‌اصغر احمدی رئیس اسبق سازمان مرکزی انجمن اولیا و مربیان ایران و استادیار روان‌شناسی دانشگاه تهران است. او عضو هیئت مؤسس انجمن علمی اولیاء و مربیان ایران و اولین رئیس این انجمن است. پژوهش‌های ایشان عمدتاً در حوزه «روان‌شناسی اسلامی»، «روان‌شناسی خانواده»، ازدواج، «رابطه دختر و پسر» و «روان‌شناسی نوجوانان» است. دکتر احمدی دورهٔ کارشناسی روانشناسی را در دانشگاه تهران گذراند و دوره کارشناسی ارشد و دکتری همین رشته را در دانشگاه تربیت مدرس طی کرد؛ او از اوایل دههٔ شصت، تلاش‌هایی را برای نظریه‌پردازی در زمینهٔ روان‌شناسی اسلامی آغاز کرد. احمدی داوری چند دوره جایزه کتاب فصل و سال روان‌شناسی را بر عهده داشته‌است، او همچنین مدتی ریاست مؤسسه روان‌شناسی دانشگاه تهران را بر عهده داشت.

اینستاگرام پرکاس

صفحۀ اینستاگرام انتشارات پَرکاس

هر روز یک خلاصۀ کتاب، یک کتاب صوتی و یک نکته از یک کتاب

اینستاگرام پرکاس

صفحۀ اینستاگرام انتشارات پَرکاس

هر روز یک خلاصۀ کتاب، یک کتاب صوتی و یک نکته از یک کتاب

اشتباه می‎کردم

چاپ اول پاییز 1397
این کتاب، داستان زندگی ماهاس

چشم و هم چشمی، تربیت کردن همسر به سبک خودمون، درس خواندن و مدرک گرفتن‎های زیادی، تربیت‎های عجیب و غریب بچه‎های طفل معصوم و…

داستان‏‎های روایت شده در این کتاب،  راه‏‎حل‎ اصلاح اشتباهاتی مثل این را نشان داده است…

روانشناسی روابط درون خانواده

خصوصیات روانی، انواع ساختار خانواده و کارکردهای آن 3 بخش اصلی این کتاب را تشکیل داده‎اند. مباحثی همچون فضای روانی حاکم بر خانواده، انواع الگوهای خانواده مانند الگوی سلطه‎گر، و کارکردهای آن همچون کارکرد تربیتی و فرهنگی خانواده. در زمینه مشاوره خانواده این کتاب  مباحث مربوط به روان‏شناسی خانواده و نقش تربیتی آن را شرح داده است. معرفی سرفصل‏‎ها

شخصیت و رفتار

این کتاب به بررسی ساختار شخصیت انسان پرداخته و با تبین پنج تیپ شخصیتی به تحلیل رفتار هرکدام از تیپ‎های بدنی، اجتماعی، فردی، عقلانی و قلبی  پرداخته است. «شخصیت و زناشویی»، «شخصیت و آزادی»، و «شخصیت و رفتار دینی»  مطالب بخش دوم این کتاب را تشکیل می‏‎دهد. در بخش پایانی نظریه‎های شخصیت براساس طرح 5لایه‎ای مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است.

خانواده از دیدگاه اسلام

برای نوجوانان
مباحث این کتاب در زمینه مشاوره ازدواج راهنمای خوبی برای جوانان و نوجوانان می‎باشد. نگاهی گذرا به خانواده در جهان امروز و تعریف خانواده، اهداف تشکیل خانواده و مبنای روابط در خانواده 2 فصل ابتدایی و فصل سوم کتاب اهمیت و جایگاه خانواده در اسلام را بیان کرده است، فصل‎های 4 تا 7 به انتخاب همسر، خواستگاری، عقد و عروسی، پرداخته و 4 فصل پایانی کارکردهای طبیعی، زیستی، روانی و فرهنگی خانواده را برای مخاطبین به‎خصوص نوجوانان شرح داده است.

داستان زندگی سالم

مفهوم سلامت و بیماری و تعریف آن چیزی که سلامت نام دارد و آنچه بیماری، آغاز داستان ورود حسین به دبیرستان است. داستان حسین و همکلاسی‏‎هایش با مفاهیمی دربارۀ خانواده و خانوادۀ مطلوب ادامه پیدا می کند، روش‏های خودسازی، برنامه‏‎ریزی و نظم در زندگی و کنترل خشم؛ داستان زندگی سالم را تشکیل داده‎اند.

شخصیت موضوع تربیت

تربیت، شاكله انسان را تغییر می‎‌دهد كه از سویی این تغییر در روح انسان منعكس شده و از سویی دیگر رفتار انسان و حتی جسم انسان را تحت تأثیر خود می‎گیرد. ما برای شناخت شخصیت ناگزیریم به مطالعه‎ای دقیق‎تر بپردازیم. این كتاب در صدد است «شخصیت انسانی»، یا همان «موضوع تربیت» را مورد موشكافی و بررسی قرار دهد.

نوجوان و جامعه

نیازهای انسان به جامعه، جایگاه اجتماعی نوجوان در گروه‌های اجتماعی، گستردگی و دوام روابط در محیط خانواده، الزام‌های حقوقی و اخلاقی در خانواده، و نقش‌ها و رفتارهای نوجوان در مدرسه؛ در این کتاب ارائه شده است

نوجوان و خانواده

براساس سوالات نوجوانان درباره خانواده
تحولات دوران نوجوانی و رفتار و عملكرد نوجوانان در رابطه با خانوادۀ خویش، تقویت روابط كلامی درست در خانواده، جایگزینی خانواده‌ محوری به جای خودمحوری و دفاع از خانواده و ارزش‌ های واقعی آن؛ در قالب نامه‎‏ای برای نوجوانان از زبان یک مشاور روان‏شناس نوشته شده است.
کتاب پدر،مادر، معلم؛ من نوجوانم به قلم ایشان یکی از پرمخاطب‏ ترین کتاب ها در زمینه  ارتباط با نوجوان است که در 22 نوبت چاپ بیش از 90هزار نسخه از آن به فروش رسیده است. این کتاب با زبانی ساده و در قالب نامه ای از زبان یک نوجوان برای پدر، مادر و معلمان خود همچون مشاوری رفتار نوجوانان را تحلیل کرده و راهکارهایی را برای رفتار با نوجوانان ارائه داده است.        سایر کتابها

دوره 3جلدی مهارت‎های زندگی

جلد اول – خودشناسی

جلد دوم – خودسازی

جلد سوم – زندگی اجتماعی

تربیت فرزند

در زمینۀ مشاوره تربیت کودک و نوجوان، به این کتاب به عنوان راهنمای جامع برای تربیت فرزندان، می‎توان اشاره کرد، سرفصل های این کتاب عبارتند از: حیطه‎های تربیت، تفاوت‎های فردی، نقش انگیزه و هیجان، مثبت‎اندیشی، محبت، پرورش کرامت، تشویق و تنبیه‎های انسانی و چگونگی مواجه شدن با ناسازگاری‎های کودکان و نوجوانان.