عشق ورزی بعد از خیانت

 

زندگی کردن و عشق‌ورزی بعد از خیانت

اگر در یک رابطۀ متعهدانه خیانت عاطفی را از سوی شریک خود تجربه کرده باشید، به خوبی می‌دانید درد خیانت عاطفی با تمام دردها متفاوت است و درست قلب ظرفیتمان برای عشق و اعتماد را نشانه می‌گیرد. این درد شدید و مداوم همواره به سایر جنبه‌های زندگی نفوذ پیدا می‌کند. اکثر کسانی که زهر خیانت عاطفی را تجربه می‌کنند، احساس کفایت و سودمندی خود در زندگی را از دست می‌دهند.

نیروی مخرب و آثار پایدار خیانت عاطفی ناشی از نقض پیمانی است که در وهله‌­ی اول به ما جرأت عاشق شدن می­‌دهد: عهد بر سر این که هر اتفاقی که بیفتد، فردی که عاشقش هستید و به او اعتماد دارید به سلامت شما اهمیت می­‌دهد و هرگز عمدا به شما آسیب نمی­‌رساند.

 

خیانت عاطفی

خیانت عاطفی نوع خاصی از درد با ریشه­‌های بیولوژیکی عمیق است که باعث می‌­شود این تجربه، اگر مسئلۀ مرگ و زندگی نباشد، دست کم برای اکثر افراد فاجعه‌­بار محسوب شود. مکانیزم­‌های دفاعی طبیعی که ناگزیر تمرکز ما را به آسیب معطوف می‌­کنند، مانعی بر سر روند درمان هستند به طوری که آثار خیانت در قلب و روح بر جا می‌­ماند. واکنش عاطفی شدید طوفانی از احساسات منفی به وجود می‌­آورد و فرد نمی‌تواند خود واقعی را دریابد. اگر به خودمان اجازه دهیم ارزش­‌های عمیق به جای احساسات موقتی راهنمای ما باشند، واکنش عاطفی شدید و آسیب‌­های آن بسیار کاهش پیدا می‌­کند.

درد نوعی علامت فعال و بخش حیاتی دستگاه انگیزشی پستانداران است و طوری تکامل یافته تا ما را ایمن و سلامت نگه دارد. درد به ما اخطار می‌­دهد در لحظه کاری برای درمان، ترمیم و بهبودی انجام دهیم. علل درد باعث پایدار ماندن آن نمی‌­شود. بنابراین، تمرکز روی علت درد باعث تشدید و طولانی شدن آن می­‌شود. تمرکز روی اقدامی برای بهتر شدن شرایط، حتی کم، باعث تسکین درد خواهد شد. تلاش مکرر برای بهتر شدن اوضاع درنهایت باعث از بین رفتن و پایان درد می­‌شود. درک پیام درد و کنترل معنای آن ازجمله اقدامات ضروری برای ایمن و سالم ماندن در آینده است.

اگر با تمرکز روی نقاط قوت، سرسختی و ارزش‌­های عمیق آگاهانه تصمیم به ایجاد هویت درمانگر نگیریم، اکثر ما به صورت خودکار درگیر هویت قربانی می‌­شویم و روی آسیب و بدرفتاری و حس ضعف و آسیب‌دیدگی تمرکز می‌­کنیم. تصمیم برای حرکت در جهت گنجایش فردی برای درمان و رشد، ذخایر ذهنی، عاطفی و معنوی را به سمت درمان درد و رنج ناشی از خیانت عاطفی و پشت سر گذاشتن جراحت­‌های آن که در غیر این صورت ماندگار خواهد بود رهنمون می­‌کند.

 

درمان عاطفی خیانت

درمان عاطفی تحت شرایط عادی به صورت طبیعی رخ می­‌دهد اما طولانی است. با توجه به پیچیدگی‌­های خاص خیانت عاطفی، اگر آن را به حال خود رها کنیم، درمان خیانت عاطفی تا ابد طول می­‌کشد. ولی ما می‌­توانیم با شرطی ساختن تصاویر التیام‌­بخش به صورت آگاهانه، به گونه‌­ای که به صورت خودکار همزمان با خاطرات دردناک در ذهن نقش ببندند، به این فرایند سرعت ببخشیم. فرایند بازسازی نیازمند تمرین مداوم است تا عادت‌­های جدید شکل بگیرد.

ارزش وجودی (توانایی خلق ارزش و معنا در زندگی) کلید درمان و رشد است. شما می‌­توانید به طرق مختلف، اعم از رفتار کردن براساس مهم­ترین خصوصیت فردی یا تلاش برای پیشرفت، قدردانی، محافظت یا ارتباط، به حالت ارزش وجودی برسید. هرچه بیشتر به ارزش وجودی نزدیک شوید، قوی‌­تر می­‌شود. هرچه ارزش وجودی قوی­تر شود، بیشتر متوجه درمان و رشد خواهید شد.

کتاب «زندگی و عشق‌ورزی بعد از خیانت»

دیدگاهتان را بنویسید