سیره پیامبر(ص) و معصومین(ع) در سفر حج و عمره

سفر به سرزمین وحی

سفر بیت‌الله الحرام و توفیق زیارت خانه خدا و حرم نبوى(ص) سرمایه‏‌اى عظیم براى بالندگى و پویایى انسان‏ها و جوامع انسانى محسوب مى‏‌شود.

حج، نمایشى پرشکوه از اوج رهایى انسان موحّد از همه‌چیز جز او، و جلوه بى‏‌مانندى از عشق و ایثار، و آگاهى و مسئولیت، در گستره حیات فردى و اجتماعى است. پس حج تبلور تمام‌عیار حقایق و ارزش‌هاى مکتب اسلام است.

براین باوریم که یکی از منابع شناخت برای عمل و رفتار، پس از قرآن کریم و ده‌ها آیه کریمه آن؛ سیره وجود مقدس رسول اکرم(ص) و اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) است.

در حوزه گفتار، بهترین منبع برای شناخت و آگاهی، کلمات گهربار و پیام‌های نورانی و تذکرات اخلاقی آنان است. وجود مقدس نبی اکرم(ص) در مورد سخنان خود فرموده‌اند: «اعطیت جوامع الکلم»؛ «خداوند به من کلمات جامعه داده است»

و امام صادق(ع) می‌فرماید: «اتّبِعُوا آثارَ رَسُولِ اللَّهِ وَ سُنَّتَهُ فَخُذُوا بِها»؛ «از آثار و سنّت پیامبر خدا تبعیت و به آن‌ها عمل کنید.»

    در قرآن کریم خدای متعال تنها خلق‌وخوی پیامبر اعظم(ص) را مورد تمجید قرار داده و از آن به عظمت یاد نموده است: «وَ إِنَّک لَعَلى خُلُقٍ عَظِیم» و بر ماست به‌حکم دستور الهی «لکم فی رسول‌الله اسوة حسنه» اخلاق و سیره رفتاری حضرت ختمی‌مرتبت را سرمشق خود گیریم.

آن بزرگوار دارای اصولی در رفتار بوده‌اند که به تحقیق همان اصول، معیار رفتار و ملاک عمل ما می‌تواند باشد.

براین اساس، لازم است که شیوه و رفتار نبی اکرم(ص) را در سفر نورانی حجة الوداع با نگاه جامع بررسی کنیم؛ چگونگی تلبیه و احرام آن حضرت و ذوات مقدسه معصومین(ع) را در حج و عمره، سلوک عبادی و چگونگی مواجهه با کعبه معظمه، انجام مناسک و مراقبت از اعمال همراهانش، چگونگی مواظبت‌های اخلاقی از هم‌سفرانش خصوصاً جوانان در جوارش، روش پاسخگویی به پرسش‌های اصحاب، پاسخ به درخواست‌ها و اجابت دعا برای آمرزش گناهان آنان، تذکرات اخلاقی در منی و عرفات، قربانی و حلق و سکونت در ایام تشریق در منی و… تمامی این امور می‌تواند اصول و معیار عمل صحیح برای همگان باشد.

دیدگاهتان را بنویسید